Een verslag van Why the World Needs Anthropologists 2022 door Jelte Vegter

In het weekend van 23 tot 25 september 2022 was het tijd voor alweer de 10e editie van het WWNA-congres van het Applied Anthropology Network van de EASA (European Association for Social Anthropologists). Ditmaal georganiseerd op de Humboldt-Universität in Berlijn, was het wederom een enthousiasmerende bijeenkomst voor toegepaste antropologen die in lezingen, workshops en andere actieve vormen antwoord probeerden te geven op die ene vraag: Why the world needs anthropologists. Dit jaar met het thema Re/Generation. Een verslag uit Berlijn.


Op vrijdag en zaterdag vinden traditioneel de kennissessies plaats, waar in de vorm van lezingen en key notes updates over verschillende toepassingen van antropologie in het werkveld worden gegeven. Het thema was dit jaar Re/Generation en uit de onderwerpen die sprekers kozen was al snel duidelijk welke onderwerpen binnen dit thema momenteel veel aandacht krijgen onder toegepaste antropologen: duurzaamheid en technologie. Zo sprak Katie Hillier, Chief Digital Anthropologist namens het Liiv Center, op vrijdag over hun Open Access Anthropological Toolkit for Digital Innovation en was er onder andere een persoonlijke bijdrage van Oliver Pattenden op zaterdag waarin hij een (auto-)etnografie presenteerde van hoe de wens om een legacy voor nabestaanden te creëren de motivatie kan zijn om duurzaam te handelen. Tegelijkertijd liet Walter Faaij zien in welke stappen hij als antropoloog bedrijven helpt om als gehele organisatie duurzamer te denken en handelen.

Het is interessant om te merken dat beide onderwerpen op de toekomst gericht zijn en dat veel antropologen zich momenteel in hun werk richten op wat ze vanuit hun achtergrond in de praktijk kunnen veranderen voor een betere toekomst. Waar het bij duurzaamheid vaak gaat om een kritiek op de huidige situatie, en wat antropologen kunnen veranderen, gaat het bij het onderwerp technologie, op het congres aanwezig in de vorm van Digital Anthropology, Techno-Anthropology en Anthropology’s contribution to AI, ook veelal om hoe we zelf de toekomst kunnen helpen vormgeven. We blijken dus niet alleen holistische beschrijvers van sociale praktijken, maar zeker ook visionairs gericht op een des toekomst!  

Uiteraard gaat antropologie ook verder dan deze twee thema’s. Muzna Al-Masri onderschreef  haar lezing de waarde van antropologie in het analyseren en creëren van alternatieve energie-strategieën in Libanon. Morgan Williams van onderzoeksbureau Stripe Partners presenteerde zijn onderzoek waarom Instagram op een Smart TV universeel gehaat wordt en Louise Scoz Pasteur de Faria reflecteerde op haar moeite om na de pandemie als consultant meer online te werken en hoe ze daarmee vervreemd raakte van haar werk met mensen. Onder antropologische consultants bleek dit een breder gedeeld sentiment bleek en zo was er op het congres ook ruimte voor een blik op wat het betekent om in deze tijd antropoloog te zijn. Deze diversiteit van de onderwerpen bleek vervolgens in de afsluitende round table discussie waarin de ‘hashtag’ #anthropology_everywhere unaniem werd ondersteund door het panel, bestaande uit de sprekers van de dag.

De zaterdag en zondag werden naast informatief ook wat actiever ingevuld met workshops en sessies met korte presentaties volgens het pecha kucha format. Hierbij werd er dus niet alleen nieuwe kennis gedeeld, maar was er ook veel discussie over de staat van de wereld, de rol van antropologie én hoe wij ons als antropologen zichtbaar maken aan niet-antropologen. Zo kwam design antropoloog en UX Researcher Matt Artz met de oproep om onze netwerken niet alleen om antropologen heen te bouwen, maar om ook door middel van blogs, posts en podcasts op social media en in gesprekken met ons netwerk niet-antropologen mee te nemen in wat antropologie op zo veel verschillende plekken in de wereld kan betekenen. Hij geeft zelf overigens het goede voorbeeld met zijn Anthropology in Business en Anthro to UX podcasts. 

Op zondag ging het congres verder dan alleen kijken vanuit de antropologische blik. Zeer opvallend en innovatief waren twee nieuw toegevoegde formats die lieten zien dat er onder antropologen meer wordt nagedacht over hoe we onze antropologische methode beter kunnen verkopen aan organisaties: een Provokathon en een How2PitchAnthropology workshop. In het eerste format werden er door bedrijven drie problemen neergelegd en was het aan de aanwezige antropologen om voor een van de drie casussen te pitchen hoe een antropoloog dit probleem zou aanpakken met als doel bedrijven de waarde van antropologie te laten zien. Bij het tweede format was het initiatief aan de antropologen zelf: bij vijf uiteenlopende casussen kregen zij een uur de tijd om een drie minuten durende pitch af te leveren en te laten zien waarom zij als consultant/onderzoeker op deze pitch aangenomen zouden moeten worden. Dit bleek niet alleen een voorbeeld van hoe je de meerwaarde van antropologie kort en bondig in businesstaal kunt uitleggen, maar tegelijkertijd ook een oefening van hoe je in een pitch format een opdracht voor jouw werkgever binnenhaalt doormiddel van antropologie. 

Naast het informatieve karakter is het WWNA-congres ook een belangrijke bijeenkomst voor de leden van het Applied Anthropology Network en de aftrap van een nieuw seizoen van activiteiten van de verschillende Apply Clubs. Op vrijdag presenteerden de verschillende Apply Clubs, die samen het Applied Anthropology Network vormen, hun plannen voor het komende half jaar. De komende tijd zullen er nieuwe Lunch & Learn meetings, FuckUp Meetings en Impulse Meetings plaatsvinden. Ook komen er nieuwe formats vanuit de Apply Club Organizational Anthropology en de Apply Club Digitalization in de vorm van Branding Sessions, waarin antropologen leren hoe ze zichzelf in het werkveld kunnen verkopen en een Mentorship Program, waarin ervaren antropologen in hun werkveld studenten of net-afgestudeerden onder hun hoede nemen. Ben je geïnteresseerd in een van deze meetings of benieuwd wat het Applied Anthropology Network verder doet? Kijk dan op applied-anthropology.com voor meer informatie.